ЗАЯВА ГРОМАДСЬКОЇ РАДИ ПРИ МЗС УКРАЇНИ
стосовно подальших кроків в рамках врегулювання
російсько-українського конфлікту на Донбасі
Ситуація довкола переговорного процесу
щодо врегулювання російсько-українського конфлікту на Донбасі визначається
агресивними спробами Росії нав’язати власну логіку та сценарій реалізації
Мінських домовленостей. Ця логіка полягає у фактичній «придністровізації»
конфлікту через визнання Україною маріонеткових адміністрацій окупованих Росією
територій Донбасу стороною конфлікту, початок прямих переговорів між Києвом та
маріонетковими адміністраціями, закріплення за Росією статусу посередника. Це, у
свою чергу, веде до уникнення Росією покарання за скоєння міжнародно визнаної
агресії проти України та інших
воєнних злочинів в Україні.
Формально, Росія обґрунтовує свою позицію положеннями
Мінських домовленостей. Зокрема, рішення ТКГ від 11 березня про заснування
Консультативної ради з представниками ОРДЛО, базується на тексті «Комплексу
заходів по виконанню Мінських угод» від 12.02.2015 року (тобто, так званого
Мінську-2). У пункті 9 «Комплексу заходів» йдеться про те, що відновлення
повного контролю над державним кордоном України має початися в перший день після
місцевих виборів і завершитися після всеосяжного політичного врегулювання за
умови виконання пункту 11 в консультаціях і за погодженням з представниками
ОРДЛО в рамках Тристоронньої контактної групи.
Між тим, статус Мінських угод та переговорів довкола них у
правовому полі України є сумнівним і базується радше на політичних домовленостях
між представниками України з країною-агресором – Росією та посередниками – ОБСЄ,
Францією та Німеччиною, аніж на процедурах, закріплених Законами та іншими
нормативно-правовими актами України.
Натомість, відповідно до законодавства України (Закон Про
особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України
на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях від
18.01.2018 року), Росія чинить злочин агресії проти України та здійснює
тимчасову окупацію частини її території за допомогою збройних формувань РФ, а
також за допомогою окупаційної адміністрації РФ, яка узурпувала виконання
владних функцій на тимчасово окупованих територіях України. Це означає, що,
відповідно до законодавства України, прямо заборонено визнання будь-яких органів
влади так званих «ЛДНР» чи «ОРДЛО» чи ведення з ними переговорів та
консультацій. Усі переговори щодо забезпечення прав та інтересів громадян
України на окупованій території, а також щодо припинення збройної агресії
повинні вестись виключно з Росією, як країною-агресором.
В той же час, Україна має безумовне право самостійно
створювати будь-які органи, організації та структури, котрі мають за мету
забезпечення прав громадян України, які проживають чи проживали на окупованій
території. В тому числі, Україна може самостійно створити Консультативну раду,
до якої можуть увійти представники України, представники окупованих територій
(відібрані Україною, у тому числі із числа тимчасово переміщених осіб), а також
представники Франції та ФРН. Природно, що створення Україною такої
Консультативної ради має відбуватися без узгодження з країною-агресором. Це
відповідає і нормам міжнародного права, і вимогам законодавства України. При
цьому, Україна може наполягати саме на такому форматі реалізації ідеї створення
та функціонування Консультативної ради в рамках ТКГ.
Враховуючи вищесказане, Громадська рада при МЗС закликає
Президента України, Верховну Раду України, Кабінет Міністрів України, МЗС
України:
– Виключити порушення законодавства України стосовно
визнання Україною будь-яких органів влади так званих «ЛДНР» чи «ОРДЛО» чи
ведення з ними прямих переговорів та консультацій.
– Провести додатковий аналіз можливих наслідків реалізації
алгоритмів, закладених в Мінські домовленості, а також їх відповідність
національним інтересам України. Провести обговорення цих питань за участі як
урядових, так і неурядових аналітичних центрів та громадських організацій.
– Розглянути можливість створення Консультативної ради за
участі громадян України з окупованих територій (визначених Україною без
узгодження з країною-агресором) для її функціонування в процесі врегулювання
російсько-українського конфлікту на Донбасі.
– Наполягати на включенні Консультативної ради, створеної
за вказаним алгоритмом, до роботи в ТКГ.
– Розглянути можливість розширення функцій Консультативної
ради, створеної зазначеним чином, з метою всеосяжного захисту прав громадян
України на окупованих територіях.
– Започаткувати механізм постійного інформування та
консультацій з громадськістю стосовно стану переговорів в рамках ТКГ та інших
питань, що стосуються врегулювання російсько-українського конфлікту.
Громадська рада при МЗС
України
Підписант від ГО
«Українська асоціація американістики» – Макар Таран,
член Громадської ради
при МЗС, Голова правління ГО «Українська асоціація американістики»